MGS_HeaderIMG-suomi

The
Talent
Shortage

Osaavien työntekijöiden houkuttelu ja pitäminen on harvoin ollut yhtä haastavaa kuin nyt. Globaalisti 54 % yrityksistä kärsii osaajapulasta – luku on korkeimmillaan yli vuosikymmeneen. 

ManpowerGroupin osaajapulatutkimusta on tehty vuodesta 2016 lähtien, ja se on nyt laajempi kuin koskaan aikaisemmin. Tänä vuonna tutkimus paljastaa, mikä houkuttelee työntekijöitä ja saa heidät jäämään ja kuinka nämä tekijät vaihtelevat iän, sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin perusteella. Tutki, mitä työntekijät arvostavat ja vastaa odotuksiin uudella tavalla. 

01

Osaajapulaa vaikeuttavat tekijät

Uudet teknologiat ja muuttuvat taitovaatimukset ovat jättäneet avoimet tehtävät täyttämättä. Tämä uhkaa tuottavuutta, tehokkuutta ja tulevaisuuden kasvua. Tutki eri maiden tuloksia.

02

Näitä osaajia tarvitaan

Taidot, joita kysytyimmiltä osaajilta vaaditaan, kehittyvät jatkuvasti. Katso, mille osaajille on eniten kysyntää sinua kiinnostavissa maissa.  

03

Yrityskoon ja osaajapulan yhteys

Kaiken kokoiset yritykset suurista yrityksistä (yli 250 työntekijää) mikroyrityksiin (alle 10 työntekijää) kamppailevat osaajien saatavuuden kanssa. 

04

Sukupolvien väliset erot

Työntekijöiden tarpeet ovat riippuvaisia siitä, missä vaiheessa he ovat urallaan. Tässä tarkempi katsaus, mitä työntekijät haluavat uransa eri vaiheissa. 

Mitä
työntekijät
haluavat

Ota selvää

PALKITSEMINEN
Palkka on kaikkien alle 65-vuotiaiden – sekä naisten että miesten – mielestä tärkein houkutteleva tekijä tulla ja syy jäädä työpaikkaan. 

YKSILÖITYJÄ URANÄKEMYKSIÄ
Arviointeihin osallistuneista työntekijöistä 81 % kertoo olevansa tyytyväisempiä työhönsä.

OPPIMISKULTTUURIN LUOMINEN
79 % ilmaista koulutusta saavista työntekijöistä pitää työstään. Kun koulutusta ei tarjota, osuus on 61 %. Tarkista, miten suhtaudut uuden oppimiseen ja muutokseen Learnability Quotient -testin avulla.

JOUSTAVUUS
sekä työn ja vapaa-ajan tasapaino ovat kriittisiä työntekijän hyvinvoinnin kannalta. Isossa-Britanniassa enää vain 6 % työvoimasta tekee yhdeksästä viiteen -työpäivää. 

TARKOITUS
on tärkeää, ja yritysten missioiden on oltava  helposti ymmärrettäviä ja aitoja.

Ota selvää

Päivitä resursointi-strategiaasi

Kriittinen tekijä osaajapulan ratkaisemisessa on oppia ymmärtämään, mitä työntekijät haluavat ja vastata näihin tarpeisiin. Jotta ei putoaisi kelkasta, resursointistrategiassa tulisi huomioida neljä pääelementtiä –  kehittäminen, ostaminen, vuokraaminen ja sopeuttaminen

Lue tähän liittyviä sisältöjä
1_Build-01
Kehitä


Panosta oppimiseen ja kehittämiseen kasvattaaksesi osaamis-potentiaalia

 

2_Buy-01
Osta


Hanki työmarkkinoilta osaamista, jota ei voi kasvattaa omassa organisaatiossa

3_Borrow-01
Vuokraa


Muodosta osaajayhteisöjä organisaation ulkopuolelle; täydennä nykyistä osaamista käyttämällä osa-aikaisia työntekijöitä, freelancereita, alihankkijoita ja vuokra-työntekijöitä

4_Bounce-01
Sopeuta


Auta ihmisiä siirtymään uusiin rooleihin organisaation sisällä ja sen ulkopuolella

Lue tähän liittyviä sisältöjä

RATKAISE OSAAJAPULAN AIHEUTTAMAT HAASTEET

Työvoima- ja henkilöstöratkaisujen asiantuntijana työllistämme vuosittain miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa.

Kerro, missä ja miten voisimme auttaa sinun organisaatiotasi löytämään ja ylläpitämään tarvitsemaasi osaamista.

Tietoa tutkimuksesta

ManpowerGroup tilasi kaksiosaisen tutkimuksen ihmisten työhön liittyvistä asenteista sekä työmarkkinoiden osaamisvajeeseen liittyvistä haasteista organisaatioissa.

Reputation Leaders teki kvantitatiivisen maailmanlaajuisen tutkimuksen, johon osallistui 14 091 työntekijää, miehiä ja naisia yhtä paljon. Tutkimus koski kaikkia aloja ja se tehtiin 15 maassa. Vastaajien ikä oli 18–79 vuotta, ja heistä osa (78 %) oli kokoaikatyössä, osa (13 %) teki osa-aikatyötä ja osa (12 %) keikkatöitä. Vastaajat edustivat kaikkia organisaatiotasoja ja erikokoisia organisaatioita.  Kenttätutkimus tehtiin joulukuussa 2018 seuraavissa maissa: Alankomaat, Australia, Belgia, Espanja, Intia, Israel, Italia, Japani, Meksiko, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Yhdistynyt kuningaskunta ja Yhdysvallat.

Infocorp teki kvantitatiivisen tutkimuksen, johon osallistui yli 24 000 työntekijää kuudelta eri toimialalta seuraavissa 44 maassa: Alankomaat, Argentiina, Australia, Costa Rica, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Espanja, Etelä-Afrikka, Guatemala, Hongkong, Intia, Irlanti, Israel, Italia, Itävalta, Japani, Kanada, Kiina, Kolumbia, Kreikka, Kroatia, Meksiko, Norja, Panama, Peru, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Suomi, Singapore, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Taiwan, Tšekin tasavalta, Turkki, Unkari, Uusi-Seelanti, Yhdistynyt kuningaskunta ja Yhdysvallat.